Förslag på bedömningskriterier av nöjesparksprojekt
Vi ger här några exempel på kriterier som kan användas vid bedömningen. Som lärare väljer du själv vilka aspekter du vill fokusera i just din klass:
- Konstruktion:
- Åkupplevelse, inkl. vilka krafter verkar på den som åker
- Hur kan attraktionen röra sig
- Energi, maxeffekt, energiåtervinning
- Säkerhet:
- Hur sitter de som åker fast
- Attraktionens hållfasthet - analys av ev. svaga punkter
- Dubbla säkerhetssystem? Finns det något extra säkerhetssystyem som skyddar gästerna om ...
- Hållbarhetsanalys:
- Ekonomiskt (kapital, drift, bemanning, kapacitet, attraktionskraft)
- Socialt (tillgänglighet, interaktion mellan gäster, arbetsmiljö, CSR?)
- Miljö (Energi- och materialanvändning)
- Lärande:
- Hur har projektet utnyttjat olika skolämnen)
- Hur kan attraktionen utnyttjas för att parkens besökare ska bli mer medvetna om olika aspekter av teknik, energi och hållbarhet?
- Design / estetik:
- Extern
- Kö
- Åkupplevelse
- Kreativitet/originalitet
- Loggbok